Niezawodne kosmetyki w każdym sklepie z warzywami

with Brak komentarzy

Warzywa kojarzą nam się głównie z obiadem.  W porze śniadaniowej koleżanki w pracy wyciągają kanapki – niektóre przygotowały je z pieczywa żytniego, pełnoziarnistego. Jest dobrze. Ale między połówkami bułki – żółty ser, wędlina. I nieśmiały plasterek pomidora, czasem ogórka. Gdzieniegdzie zieleni się listek sałaty.

A Ty co miałaś dzisiaj na śniadanie? W domu można zjeść owsiankę z owocami, omlet z warzywami, sałatkę posypaną uprażonym słonecznikiem. A w pracy…? Wiem, kanapki są wygodne – do zrobienia i do zjedzenia. Poza tym przez wiele lat uczono nas, że przetwory zbożowe to podstawa żywienia. Zasadę tę zmodyfikowano dopiero niedawno, w nowej piramidzie żywieniowej.

Gdzie znajdują się warzywa w nowej piramidzie żywienia?

radosc_pix

Dietetyczne propozycje profesora Waltera Willetta spotkały się z aprobatą na całym świecie. Ich bazę stanowi dieta śródziemnomorska, od dawna uznawana za jeden z najzdrowszych systemów żywieniowych na świecie. Piramida naukowca z Harvardu jest także bardziej zbliżona do racjonalnych diet odchudzających i propagujących zdrowy styl odżywiania – zaleca produkty pełnoziarniste, ale nie z mąki pszennej; wskazuje na konieczność stosowania olejów roślinnych i podkreśla znaczenie warzyw i owoców w codziennym menu. Całkowitą nowością jest uznanie aktywności ruchowej za podstawę naszego systemu odżywiania się.

Jako dziewczęcie karmione przez cudownie gotującą Babcię i troskliwą Mamę przekonana byłam, że najważniejsze jest, by być sytym. Uśmiech zadowolenia wykwitał na ich twarzach, gdy domownicy błogo wzdychali po zmieceniu stert ziemniaków czy klusek z niewielką dokładką mięsa i warzyw, proszących o odrobinę miejsca przy krawędzi talerza. A że najczęściej warzywa te były przygotowywane „na gęsto”, z zasmażką, to jakoś się przyklejały do „zasadnej” części dania. Na śniadanie i kolację pochłaniałam kilka „kanapek”. I patrzy teraz na mnie ze starego zdjęcia dziewczę stojące przy choince, skromnie splatające ręce na okrągłym, wydatnym brzuszku…

paprika2-pix

Nie myślałam, że można jeść inaczej do momentu, kiedy nie zobaczyłam na przerwie śniadania ślicznej, szczupłej koleżanki. Wyjęła z woreczka kawałki papryki, ogórka, parę rzodkiewek. Obok położyła jabłko i niewielką kanapkę z ciemnego pieczywa mieniącą się kolorami warzyw włożonych między dwie kromki. Dzisiaj pracujemy razem. Koleżanka zawsze była piękną, smukłą kobietą i jest nią do dzisiaj. Ja musiałam się nauczyć być szczupłą.

Warzywa – kosmetyki na każdą kieszeń gwarantujące urodę

Dokonując zmiany w moim jadłospisie postawiłam na warzywa i owoce. Dietetycy zalecają, aby w codziennym menu występowały one w proporcji: 30% owoców i 70% warzyw. O tym, dlaczego mniej owoców i dlaczego powinno się je zjadać do południa, pisałam wcześniej. Oprócz zadowalającego efektu, jakim była stopniowa utrata kilogramów, otrzymałam bonus w postaci lepszej kondycji skóry, włosów i paznokci. Warzywa bowiem to skuteczna dawka pierwiastków i witamin, bez których nie warto zadawać pytania „Lustereczko, powiedz przecie…”

witaminy_uroda

Warunkiem, aby ich magia mogła działać, jest robienie im miejsca na każdym talerzu – nie obok, a zamiast sporej części niepotrzebnych węglowodanów. Powinnaś też pamiętać o tym, że wiele cennych składników warzyw ginie pod wpływem obróbki termicznej. Im dłużej je gotujesz, pieczesz, tym bardziej bezwartościowe się stają. Staraj się zjadać je na surowo – przygotowuj sałatki (własna inwencja gwarancją dobrej zabawy i zaskakujących smaków 😉 ), korzystaj z przepisów na smoothie i koktajle. Mój ulubiony:

Buraczane smoothie

  • 1 nieduży burak
  • 1 średnie jabłko lub 2/3 dużego
  • 1/3 dużego kubka jogurtu niskotłuszczowego lub pół pomarańczy

Kroję wszystko na drobne cząstki, wrzucam do blendera, miksuję na płynną masę i zabieram ze sobą na trening. To skuteczny posiłek regeneracyjny. Znakomicie sprawdzi się także w godzinach popołudniowych, kiedy obowiązki już nas wymęczyły, a dzień jeszcze stawia wyzwania. Nie obciąża żołądka, a doładowuje energią. I działa jak luksusowy kosmetyk – od wewnątrz :-).

Zdjęcia: Pixabay

0 Responses

  1. Kill Bill
    | Odpowiedz

    Dobra przekonałaś mnie. Od jutra zaczynam jeść surowe warzywa.

Leave a Reply